Från mottagning till skötsel och underhåll
Byggfasen avslutas med mottagning av objektet. De helheter som ska omfattas av mottagningen beaktas redan i projekteringsfasen och inkluderas i de olika parternas uppdragsavtal. Vid mottagningen följs mottagningsplanen, som kan basera sig på till exempel beställarorganisationens allmänna anvisningar. När den färdigställda byggnaden övergår i användarnas besittning ska beslut fattas om hur byggnaden ska skötas och underhållas, eventuella underhållsavtal ingås och garantitidens åtgärder organiseras. En god praxis är att dela upp mottagningen i etapper och sprida ut den över hela projektet.
Det är bra att i mottagningsfasen bjuda in underhållsorganisationen till arbetsplatsmötena, så att övergången till underhållsfasen blir smidig. Vid mottagning och underhåll av objekt har man konstaterat att frågor som gäller vattentäthet, temperatur- och ventilationsinställningar och bibehållandet av dem är särskilda riskområden. Dessa bör ägnas särskild uppmärksamhet vid mottagningen och i mottagningsplanen. Det är viktigt att de anordningar som tas emot är färdiga och rätt inställda och att underhållspersonalen får sätta sig in i dem. Beställaren bör redan i upphandlingsfasen överväga om en förlängd garanti behövs för inställningarnas del.
Vid övergången från mottagningsfasen till underhållsfasen bör bruks- och underhållsanvisningarna uppdateras för byggprojektet. Instruktionerna ska vara tydliga och underhållspersonalen ska introduceras i dem. Bruks- och underhållsanvisningarna tillhandahålls i elektronisk maskinläsbar form, så att de är lättillgängliga för användarna. Det är viktigt att uppgifterna i anknytning till utarbetandet av bruks- och underhållsanvisningarna inkluderas i parternas uppdragsavtal.
Viktigt
-
Problem och brådska i mottagningsfasen är ofta ett resultat av tidigare förseningar. Dessa problem kan förebyggas genom aktivt agerande under byggfasen.
-
Utarbetandet av bruks- och underhållsanvisningarna inkluderas i parternas uppdragsavtal.
-
Kvalitetssäkringen baserar sig på entreprenörens egen överlåtelsebesiktning och på beställarens kvalitetssäkringsmetoder.
God praxis
-
Mottagningen delas upp i delar, ansvariga utses och tidsplaner görs upp innan byggandet påbörjas.
-
Fastighetsronder ordnas inom två år efter mottagningen.
-
De fastighetstekniska systemens inställningar kontrolleras på nytt inom två år efter mottagningen.
-
Garantitiden för kritiska områden förlängs.
Länkar till mer material
Mer information
- Talotekniikan laadunvarmistus- ja vastaanottomenettely. Prosessikuvaus, RT 10-11301, Rakennustietosäätiö RTS, 2018. (på finska)
Kommentera handlingsmodellen
Vi välkomnar kommentarer om handlingsmodellen Sunda lokaler. Kommentarer och feedback hjälper oss att utveckla modellen. Kommentera verksamhetsmodellen Sunda lokaler före den 15 mars.