Hyppää sisältöön

Opetushallitus tiedottaa
Miten oppilaitosrakennukset tukevat oppimista? Yleissivistävän ja ammatillisen koulutuksen selvityksistä uutta tietoa tilojen suunnitteluun

Julkaisuajankohta 27.1.2025 13.40
Uutinen
Oppilaita portailla koulun pääoven edessä.

Opetushallituksen toimeksiannosta toteutetut selvitykset oppilaitosrakentamisesta ja oppimisympäristöistä tarjoavat koulutuksen järjestäjille tietoa tilojen suunnittelun tueksi. Selvityksissä korostui tilojen käyttäjien merkitys tilojen suunnittelussa sekä riittävien, monipuolisten tilojen vaikutus hyvinvointiin.

Opetushallituksen toimeksiannosta osana Terveet tilat 2028 -ohjelmaa toteutetut kaksi tuoretta selvitystä oppilaitosrakentamisesta ja oppimisympäristöistä tarjoavat huomioita ja toimenpidesuosituksia rakennushankkeisiin ryhtyville koulutuksen järjestäjille sekä jo käyttöön otettujen rakennusten tilankäytön suunnitteluun. 

Perusopetuksen ja lukion koulu- ja oppimisympäristöselvitykseen on koottu tietoa 15 koulurakennuksesta. Ammatillisen koulutuksen selvitykseen tietoa on koottu kuudesta oppilaitosrakennuksesta. 

Selvitykset tarjoavat kaivattua tietoa muun muassa oppilaitosten rakennushankkeiden suunnitteluprosessin perusteista ja käytännöistä sekä inkluusiota, turvallisuutta, terveellisyyttä ja hyvinvointia tukevista tiloista. 

Tilojen käyttäjiä tarvitaan tilojen suunnitteluun 

Pedagoginen suunnitelma on olennainen osa hyvää koulurakennuksen suunnitteluprosessia. Huomiota tulee kiinnittää entistä enemmän siihen, ettei pedagoginen suunnitelma jää vain suunnitteluvaiheen dokumentiksi, vaan tilojen käyttäjät kehittävät sitä suunnitelmasta käytännön ohjeiksi ja toimintatavoiksi.  

Selvitysten aineistojen mukaan näyttää siltä, että mitä enemmän opettajat ovat olleet mukana etenkin oman alansa tilojen suunnittelussa, sitä tarkemmin tilat ja niiden varustus myös vastaa heidän tarpeitaan.  

Oppilaitosrakennusten toiminnallisuutta tulisi arvioida ja kehittää käyttöönoton jälkeenkin järjestelmällisesti, opettajia ja myös opiskelijoita osallistaen ja kuullen. Opettajat tarvitsevat myös tukea hyödyntääkseen erilaisia tiloja opetukseen ja oppimisen tukemiseen parhaalla mahdollisella tavalla. 

Riittävä tila on edellytys hyvinvoinnille 

Tilojen merkitys niitä käyttävien hyvinvoinnille on olennainen. Tilojen alkuperäisiin suunnitelmiin nähden liian suuret oppijamäärät haittaavat tilojen monikäyttöisyyttä ja heijastuvat hyvinvointiin, turvallisuuteen sekä opettajien ja oppijoiden työskentelyyn. Tärkeää olisi varmistaa, että myös hiljaisia ja keskittymistä tukevia sekä lepo- ja taukotiloja on riittävästi. 

Selvitystyössä tuotettiin myös uutta tietoa siitä, miten tilat tukevat inkluusiota. Selvityksen mukaan tilojen puutteena on usein liian suurten oppijamäärien lisäksi pienryhmätilojen vähäisyys, tilojen ahtaus, ympäristön rauhattomuus ja tilojen vaihtuvuus.

Esteettömyyttä tulisi suunnitelmissa huomioida entistä enemmän ja monipuolisemmin. Esteettömyys mielletään suunnitelmissa lähinnä liikkumiseen ja tilojen hahmottamiseen liittyvinä tekijöinä.  

– Esimerkiksi aistiesteettömyyteen tai tilojen hahmottamiseen kuten moniaistisiin opasteisiin oli suunnitelmissa kiinnitetty vielä melko heikosti huomiota, arvioi inklusiivisten tilojen asiantuntija Raija Kattilakoski, joka osallistui molempiin selvityksiin yhtenä asiantuntijana. 

Yleissivistävän ja ammatillisen koulutuksen selvitykset täydentävät toisiaan ja tarjoavat mahdollisuuden vertailla erilaisia ratkaisuja.

– Ammatillisen koulutuksen monipuolisista tekemällä oppimisen tiloista voitaisiin saada inspiraatiota myös yleissivistävän koulutuksen oppimisympäristöjen suunnitteluun, sanoo molempiin selvitystöihin osallistunut oppimisympäristötutkija Tiina Mäkelä Jyväskylän yliopistolta. 

Selvityksissä hyödynnettiin monipuolisesti eri aineistoja ja menetelmiä: rakennusten suunnitteluasiakirjojen analyysin ja kysely- ja haastatteluaineistojen lisäksi esimerkiksi erilaisia arviointiviitekehyksiä, tilojen intervallikuvauksia, äänitasojen ja valaistuksen mittauksia sekä oppijoiden hyvinvointimittauksia.  

Yleissivistävän koulutuksen oppimisympäristöselvityksen on toteuttanut Oppimaisema Oy ja ammatillisen koulutuksen oppimisympäristöselvityksen Innolink Research Oy ja Oppimaisema Oy. Selvityksiin osallistui joukko asiantuntijoita ja tutkijoita eri organisaatioista. 

Lisätietoja 

Opetushallitus, yli-insinööri Arto Pekkala[email protected] 
Oppimaisema Oy Pedagoginen suunnittelija Markku Lang[email protected] 
Innolink Research Oy, Liiketoimintajohtaja Mikko Ulander[email protected]

Uutinen YM044:00/2024
Sivun alkuun